Oplichting is van alle tijden. En fraudeurs blijven zoeken naar nieuwe manieren om bedrog te plegen. Daarbij gaan ze steeds zorgvuldiger te werk. Ook het voorbije jaar hebben phishing-criminelen genadelozer dan ooit toegeslagen. Met intussen 13.000 meldingen per dag — of 4,5 miljoen per jaar — is nog nooit zo veelvuldig gepoogd om geld te ontfutselen met misleidende mails, sms’jes of andere online-fraudes.
Ook de digitale brievenbus voor overheidsdocumenten, My eBox, wordt misbruikt door criminelen. “Er circuleren meer en meer phishingmails die een notificatie vanuit My eBox nabootsen”, klinkt het bij de overheidsdienst erachter. “Die mails zijn bijzonder overtuigend en daarom des te gevaarlijker.” Hoe het verschil met de échte My eBox te onderscheiden valt? “Echte berichten vanuit My eBox zullen u persoonlijk aanspreken met ‘Geachte Heer/Mevrouw, gevolgd door uw voornaam en familienaam’, en niet enkel met ‘Geachte Heer/Mevrouw’ of ‘Geachte burger’.”
Phishing herkennen
Bij phishing ‘hengelt’ de dader naar je persoonlijke informatie zoals je bankgegevens, wachtwoorden, pincode … Dat kan met een valse boodschap via e-mail, sms, WhatsApp … Meestal lijkt het bericht van een bank of bekende organisatie te komen met een link naar een nagebootste website. Geef je op die site je gegevens prijs, dan gaat de dader bijvoorbeeld aan de haal met het geld op je rekening, gevoelige informatie of doet hij aankopen met jouw creditcardgegevens.
Stel je deze vragen bij een verdacht bericht of telefoontje:
- Is het onverwacht: krijg je het bericht zonder reden, kocht je niets …?
- Ken je de afzender: klopt het e-mailadres? Let op: ook al is het een echt e-mailadres, dan nog kan het over oplichting gaan.
- Naar waar leidt de link? Is het woord voor .be, .com, .eu, .org … effectief de naam van de organisatie die jou contacteert of komt die pas na de slash? Voorbeeld:
- www.naamorganisatie.be is normaal betrouwbaar;
- www.info123.be/naamorganisatie is misschien niet pluis.
- Word je persoonlijk aangesproken? Wantrouw vage aanspreektitels of een aanspreking met je e-mailadres
Op safeonweb.be/nl/quiz/phishingtest kan je testen of jij valse e-mails goed herkent.
Factuurfraude herkennen
Betaalde je een factuur van een bedrijf waar je bijvoorbeeld een abonnement hebt en krijg je na een tijdje een aanmaning?
Waarschijnlijk ben je dan het slachtoffer van een vervalste factuur.
Bij factuurfraude onderschept de oplichter de factuur, hij of zij kopieert ze en wijzigt daarbij het rekeningnummer en soms zelfs het te betalen bedrag. De fraudeur kan de facturen uit de postbussen van Bpost stelen of de postkamers van bedrijven, of uit je eigen brievenbus.
Wat te doen vóór je een factuur betaalt?
- Controleer of het rekeningnummer op de factuur overeenkomt met dat op de bestelbon of de website van de leverancier.
- Wantrouw een factuur waarop vermeld wordt dat het over een nieuw rekeningnummer gaat. Zo’n vermelding van nieuw rekeningnummer kan ook via een sticker op de envelop staan.
- Vergelijk het rekeningnummer van de laatste factuur altijd met dat van de vorige factuur. Als het rekeningnummer verschillend is, dan moet dat een belletje doen rinkelen.
- Bel bij twijfel de leverancier op, maar pas op want het telefoonnummer op de factuur in kwestie kan ook vals zijn.
Let op, ook digitale facturen kunnen vervalst zijn. Check daarom altijd het e-mailadres van de afzender.
Hoe kan ik me beschermen tegen phishing?
Cybercriminelen zijn zo creatief dat iedereen het slachtoffer kan worden. Maar je kan je ook verzekeren tegen financiële schade en misbruik van phishing. Met onze een cyberverzekering kan je een verzekering nemen die je 24u per dag en 7 dagen op 7 beschermt tegen de gevolgen van phishing en andere cybercriminaliteit.
Ontdek onze cyberverzekering hier of maak een afspraak met je Loois-expert.